Ak máme nedostatok priestoru a musí sa rozšíriť aj na pozemky nevhodné na stavbu, je potrebná podrobnejšia statika.
Zadanie stavania haly na bývalom močiari je odradzujúce. Vysoké očakávané zatlačenie podložia a predovšetkým odhad hĺbky zatlačenia haly je ťažké. Môžete mať výpočty na jednotku, prieskumných vrtov 5-6, no základových pätiek máte 40-60 a hala má možnosť dilatovať 10mm na každých 10m. Pracujete s neurčitým percentom neistoty. Pre túto neistotu musíte spočítať sadanie pre viacero rôzne zaťažených pilot a predpísať ich sledovanie počas prvých minimálne 5-tich rokov. Sledovanie je nutné, pretože chlapi na stavbe nepovedia, že cítili ľahšie vŕtanie pilóty v niektorej pätke. Neistotu treba vziať v úvahu pri návrhu.
Pri zadaní stavby haly na močiari mi prišlo zle z iného dôvodu. Ručiť za to, aby po hale mohli chodiť vysokozdvižné vozíky (VZV) v stredne ťažkej strojárskej výrobe. Tiež ručenie investorovi haly, že sa kolieskaVZV nebudú opotrebovávať na nerovnomerne sadajúcich základových doskách.
Ako sa riešila základová doska? Bola postavená na kesónoch. Kesóny mali priemer 600mm. Ich hustotu si nespomínam, keďže projekt sa realizoval ešte v roku 2011-2012. No podstatné bolo, že realizujete vysoko zaťaženú dosku s nepravidelným rozložením zaťaženia od 1tony po 30 ton. Že v istom čase môže prísť požiadavka vjazdu LKW – 25-tonových kamiónov. Na všetky prípady musí byť nadimenzovaná základová doska ako stropná doska. Musí byť tak dobre prepočítaná, aby ste pred Bauführer, pred Baupolizei aj pred investorom (nadnárodná spoločnosť s množstvom právnych zástupcov) vedeli dokázať, že ste nadimenzovali presne a predimenzovanie bolo pod 30% od potenciálne najefektívnejšieho výpočtu statiky v krajine.

Hala (prístavba haly) stojí od roku 2013/2014. Cenu stavby ani cenu projekčných prác žiaľ neviem. Bol som zamestnancom Karl Fischer ZT.